NAYAX sin styrke for meg er at betalingsterminalen alltid er tilgjengelig for golfkundene på driving range. Vi trenger ikke å ha betjening. Vi trenger ikke å ha penger i automaten. Vi kan snart stenge myntinnkast og kjøre kun kort og da har vi null problemer med tanke på innbrudd i automaten. Er det ikke penger der så blir det ikke innbrudd og hærverk. Kunden kan enkelt ta en runde til på driving rangen og er ikke begrenset av mynter, polletter eller klippekort. Driftsmessig har EBS/ NAYAX god tilgjengelighet på support og flinke folk. Så det har fungert bra. De problemene vi har hatt har EBS/NAYAX løst tilfredstillende. Vi er veldig fornøyde med vårt valg av NAYAX betalingsterminal.

–  Thomas Faale Daglig leder i Ballerud Golf

Ballerud Golfklubb startet opp i 1992 med 200 medlemmer og har i dag en betydelig større og trofast skare medlemmer.  De har installert to betalingsterminaler av typen NAYAX på sine ballautomater og forteller her om sin erfaring med betalingsløsningen NAYAX og support i løpet av de siste fire år. UTFORDRINGEN FØR 2013 Store mengder mynter, mye veksling, og store kontantuttak var en betydelig del av hverdagen før installeringen av NAYAX betalingsterminal, forteller daglig leder i Ballerud Golf, Thomas Faale. Vi hadde en egen vekslingsautomat for mynter og vi tellet mynter på vekt. 10.000 kroner på en god dag er mye mynt! For kunden tok det lang tid å veksle. Folk sto i kø for å veksle til mynter, de kastet et blikk på klokka og fant ut at køen ble for tidkrevende. Det resulterte i at de dro hjem. I tillegg var det tilfeller av hærverk og innbruddsforsøk på myntautomatene.

LØSNINGEN

Ballerud Golf bestemte seg for å teste NAYAX betalingsterminal på en av sine to ballautomater i 2013. Dette var så vellykket at de året etter installerte en betalingsterminal til. To ballautomater med betalingsterminaler reduserte sårbarheten i tilfeller av tekniske utfordringer og betjente kunder mer effektivt i hektiske perioder. Etter at NAYAX ble tatt i bruk har vi registrert at salget har økt. Folk i dag er mer komfortable med å bruke betalingskort enn tidligere. Vi omsetter klart mer etter at vi installerte betalingsterminalene. NAYAX betalingsterminal koster noe i form av provisjon og driftsutgifter, men omsetningsøkningen gjør at det lønner seg, fastslår Faale. I 2013 var kortbruken rundt 30 prosent av salget. Hittil i år (2017) utgjør kortbruken 80 prosent, resten er fordelt mellom rabatterte klippekort og kontantsalg. I 2013 var transaksjonstiden ekstremt rask. Diverse sikkerhetskrav fra kortselskapene har medført at selve transaksjonstiden har blitt noe tregere med årene, opplyser Faale. Oppdatering av firmware på betalingsterminalene skjer om natten slik at dette ikke medfører tapt salg ved at automatene er tilgjengelig for golfkundene hele tiden.

Jeg har flere ganger anbefalt NAYAX betalingsløsning til andre golfklubber, avslutter Thomas Faale med et smil.